Co powinna zawierać etykieta produktu spożywczego?
Etykieta produktu jest ważnym źródłem informacji dla konsumentów. Znajdujące się na niej informacje powinny informować o dokładnej zawartości, jej wpłynie na zdrowie, maksymalnym terminie przydatności do spożycia czy przechowywania po otwarciu, a nawet o pochodzeniu. Co dokładnie powinna zawierać etykieta produktu spożywczego, by była wystarczająco czytelna dla odbiorcy, a do tego zgodna z obowiązującymi przepisami? To wyjaśnimy w tym artykule.
Etykieta produktu spożywczego a prawo. Co warto wiedzieć?
Etykieta produktu spożywczego jest ściśle regulowana przez prawo, a kluczowym dokumentem w tym kontekście jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 roku w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Stanowi ono podstawę prawną, która określa, jakie informacje muszą znaleźć się na opakowaniach, by nie wprowadzały w błąd konsumenta i maksymalnie czytelny sposób informowały o najważniejszych aspektach.
Jeśli chodzi o sektor żywności, wyjątek wobec powyższych informacji stanowią środki spożywcze przeznaczone do specjalnych celów żywieniowych, w tym artykuły żywnościowe dedykowane dzieciom i niemowlętom, a także osobom, które z powodów zdrowotnych potrzebują stosować dietę specjalistyczną. Szczegółowe regulacje dotyczące tej kategorii produktów zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia wydanym 16 września 2010 roku, które dotyczy środków spożywczych o specjalnym przeznaczeniu żywieniowym.
Jakie informacje na etykiecie produktu spożywczego są niezbędne?
Etykiety na produkty spożywcze pełnią niezwykle ważną rolę, dostarczając konsumentom kluczowych informacji, które pozwalają na świadomy wybór zakupów. Zgodnie z przepisami na każdym oznakowaniu tego typu muszą znaleźć się:
- nazwa produktu precyzyjnie określająca jego rodzaj;
- dokładny skład z podaniem składników w kolejności od największej do najmniejszej zawartości;
- szczegółowe dane na temat wartości odżywczych;
- wyraźne wskazanie obecności alergenów (odpowiednio wyróżnione w składzie, np. za pomocą innej czcionki, pogrubienia czy koloru);
- informacje o zawartości netto produktu;
- data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia;
- wskazówki związane z zalecanym sposobem przechowywania;
- czytelna informacja dotycząca firmy produkującej dany artykuł żywnościowy.
Te wszystkie elementy zapewniają konsumentom kompleksową wiedzę o produkcie, umożliwiając dokonanie wyboru, który najlepiej odpowiada ich potrzebom zdrowotnym czy preferencjom żywieniowym. Co ważne, informacje mogą być wydrukowane na kartonowym pudełku bądź umieszczone w innej formie. Można zastosować np. etykiety samoprzylepne.
DNA marki a etykieta produktu spożywczego
Warto pamiętać, że etykieta produktu spożywczego to nie tylko obowiązkowy element zapewniający konsumentowi dostęp do kluczowych informacji o zawartości opakowania, ale również nieocenione narzędzie w budowaniu świadomości marki. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym oznaczeniom marki mają szansę na nawiązanie silniejszej komunikacji z klientem oraz na wyróżnienie swoich produktów na przesyconym rynku.
Aby osiągnąć ten cel, warto powierzyć produkcji etykiet specjalistom, którzy zadbają nie tylko o estetykę, ale również zagwarantują zgodność z obowiązującymi normami prawnymi. Trwałe, wykonane z wysokiej jakości materiałów etykiety na zamówienie zachowają swoje walory nawet w trudnych warunkach przechowywania. Właśnie takie oznakowania drukuje nasza drukarnia!
Etykieta produktu spożywczego to obowiązkowy element opakowania, który stanowi nieocenioną pomoc dla konsumenta w kontekście świadomego wyboru produktów. Każdy z tych elementów, które musi zawierać, ma kluczowe znaczenie dla ludzkiego zdrowia i dobrego samopoczucia. Przedsiębiorcy potrzebujący wsparcia w zakresie profesjonalnego oznakowania produktów, zachęcamy do kontaktu z nami – u nas można znaleźć rozwiązania odpowiednie dla każdego biznesu.